Femte kryssen

Onsdag 19 april

Våra turn-arounder är ofta mycket stressiga, det är mycket som ska hinnas göras på kort tid. Igår kväll bestämde jag och Nicklas att den här turn arounden skulle bli den bästa av alla och mycket riktigt, idag gick det så himla bra! Vi var helt klara kl 13 och tog en tur till byn för att äta, kom tillbaka vid 15 och han duscha innan gästerna kom. Så himla underbart. När besättningen skulle presentera sig kom både jag och Nicklas sedvanligt i vita skjortor, Emil, Andreas, Daniel OCH Mattias dök upp i vit skjorta. Den ni! Vi bestämde även att detta skulle bli bästa kryssen och gästerna är toppen, vädret har varit toppen och Martin hittade första isbjörnen direkt efter middagen. En sån söt gul tussnalle som borde varit med i reklamen för tabletter mot halsbränna. Våran fina dag är mycket tack vare fina Mattias som hjälpte oss att diska och dammsuga OCH byta påsar i papperskorgarna! TACK! Nu ska jag sova så jag är pigg till frukosten imorron.

TORSDAG 20 april

Dagen som alla sjömän associerar med ärtsoppa, pannkakor och en liten punsch till! Dagen drog igång lite segt med en första frukost där hela 5 kannor kaffe gick åt! Midnattsolen is to blame for that! Yes ni läste rätt, midnattssolen kom för att stanna till 23 augusti. Vi har haft en allmänt lugn dag med lite av en transportsträcka upp till norra delen av ön. Vi har haft mestadels vatten och lite berg om styrbord. I skrivande stund är vi n

ordost om Fuglesongen.

Fredagsmys 21 april

6 dagar kvar på sista kryssen och hela perioden här uppe, men den 27 räknas inte riktigt så egentligen bara 5 dagar kvar tills captains dinner och avslutningen. Bara 4 dagar kvar till min födelsedag men måste säga att dagens bravader blir svårslagna. Jag och Nicklas bestämde ju redan från början att detta blir bästa kryssen och idag när vi startade upp maskin och jag höll på att vibrera ut ur kojen så tuffat till Smeerenburg. Det var ett riktigt bra beslut, vi hade en sovande björn redan kl 10 på morronen och hon reste sig upp efter någon timme och har följt iskanten. Vi sa hejdå till luddisen, som jag först döpte till Putte men som nu står under namnet ”Hon”, strax efter 18 och gästerna är helnöjda (och besättning + guider med). Även om hon inte satte tassarna på skrovet så var hon nära helatiden och uppvisade massa fina poser som ”rulla runt”, ”visa upp magen” ”sitta på rumpan” ”hoppa jämfota efter 50 förskrämda sälar”, ja ni fattar, en riktig liten fotomodell. Lunchen hölls flytande under en timme och middagen lika så. Tyvärr tilltog vinden och snön blåste horisontellt i vanlig ordning ska aldrig (ALDRIG) mer klaga på snö och vind i Göteborg alltså. Promise. Man vet inte vad snö i horisontell riktning är fören man kommer upp hit. Nu har vi gått runt Amsterdamöya och Dansköya för att ankra i Sörgattet och hoppas på att träffa på nallebjörnen Hon igen. Japp, där droppade Mattias ankaret.

Mina övertalningsförsök att få ta en ny ispromenad eller supermysig zodiaktur på min födelsedag går över förväntan bra. Bara 4 dagar kvar nu (nej pappa, inte 3).

Eftersom jag ska ha frukosten imorron så tänker jag krypa upp i kojen och slumra till lite nu. Det kommer ändå bli tillräckligt svårt att sova när maskin stängs av och hytten slutar vibrera.

Lördag 22 april

En sån där toppendag där man vaknar självmant av solljuset som sipprar in genom springorna runt stormluckan. Jag ville bara kasta mig upp och sjunga på

”God morgon värden, vilken underbar dag, säg vart går färden, vart åker vi idag?”

Nu var jag lite trött så jag låg kvar och njöt av guldskenet som sipprade in i ytterligare 40 minuter innan jag drog på mig kläderna och gick upp till mässen där nybryggt kaffe väntade. Jag blev klar med allt ganska fort och Christian som kände lyckan med mig drog fram fiskespöt så stod vi där i 10 minuter och fiskade. Helt underbar start på dagen. Inte alls kallt om man stod på babordssidan i solen. Det kändes som om man kastades till en sommardag i juli.

Efter frukosten höll en av guiderna, Oscar, en föreläsning om Andreexpeditionen som var otroligt underhållande, tårdrypande och spännande. (www.vegaexpeditions.com)

Dagen fortsatte med en zodiaktur för gästerna mellan lunch och middag och nu under kvällen har jag suttit lite på bryggan och bara njutit av att känna solens värme mot huden. Lyckan är total!

Söndag den 23 april

Idag har vi legat för ankar i Blomstrandhamna i Kungsfjorden hela dagen. Gästerna har varit ute i zodiakerna och hämtat glaciäris som vi har servetar i gintonic hela kvällen. Jättevackra berg, grottor, två glaciärer, sälar, valrossar ja allt. En helt perfekt dag. Detta gav grabbarna lite tid att pilla i maskin och jag kan säga att de kom ut som sotare. Kolsvarta. 😀

Måndag den 24 april

Dagen innan min födelsedag och jag har mått så dåligt, förkylning på väg. Underbara överstyrman gav mig en påse fraxin eller nått liknande så nu på kvällen har jag mått toppen igen. Vad de än är så måste jag hitta och ha sånt hemma. Känner mig som ny igen. Dagen har spenderats i Bellsund och gästerna har varit ute på zodiaktur igen. De tycker nog de är skitkul! En minichampagne står på kylning och jag är så redo för den 25 april, bring it on.

Tisdagen den 25 april, min och Kenths födelsedag!

Grattis Kenth!

Tankarna dras direkt mot 25-april-bron i Lissabon. Saknar värmen lite just nu när allt är is och snö. Nicklas purrade mig med en kopp kaffe på kojen imorse och var således den första som önskade mig grattis och dessutom sjöng för mig. Jag hoppade upp och gick till mässen för att hämta frukost, alla gäster skrek grattis och började sjunga. Hur i hela friden gästerna visste om att jag fyllde år förblir en gåta ett tag till men jag tackade och gick vidare till salongen med en tallrik lastad med frukost och hällde i mig en kopp finrexin igen, denna dryck är magisk! Blev pigg och kände mig någorlunda frisk igen och satte igång att städa hytter. Halvvägs igenom hyttstädet dök Kapten Emil upp och sa att jag måste signa mina vilotidspapper igen, det hade tydligen blivit nått fel på dem. I själva verket kom jag upp till salongen och möttes av sång och mandel-choklad- banan-mouss-tårta (med chokladbollar på) från den vakna delen av besättningen och guiderna så jag vart firad ordentligt! En jättefin bild på mig med allas grattis-önskningar fick jag också.

Vi lämnade Burgerbukta och tuffade mot ett annat ställe i Hornsund, nämligen Gnålodden där gästerna skulle ta en zodiaktur efter lunchen.

Under kvällen, när firandet led mot sitt slut och jag slutat jobba för dagen så öppnade jag en av mina två champagneflaskor. Nästa öppnas den 27 när jobbet är klart, sen är det två dagar av turistande i Longyearbyen innan planet tar oss hem. Först av allt ska vi till Isfjorden och närmare bestämt Dicksonfjorden. Får säkert lite täckning i natt när vi går förbi Longyearbyen så då får jag veta vad som hände på sista dagen av Olas rättegång, hoppas på ett riktigt långt smaskigt mail från mamma där allt är beskrivet i detalj. Så spännande men så jobbigt att hållas på sträckbänken ett tag till.